GALLERIA

Toimintaamme liittyviä valokuvia yhteistyökumppaneilta ja asiakkailta.

Lynx Cobra enduro 1993

Kelkka on vuoden 1992 ylivoimaisen endurokoneen Lynx Cobra Racing 583 seuraaja. 1993 vuosimalliin tuli alumiininen takarunko ja väritys muuttui sinisestä tummaan ja tuliseen. Kelkkalehtien testeissä laitos löi ällikällä kaikki kulkemalla huippunopeutta yli 160kmh.

Omiin käsiin tämä laite sattui puolivahingossa, kun eräällä automatkalla selasin nettimotoa ja tämä sattui silmään suht siistillä olemuksella. Tovin mietin mitä tälläkin tekisi, mutta päätin silti kokeilla josko saisi takavuosien hohdon takaisin. No konehan siitä oli tuhannen sökö, mutta arvelin että kyllä tuohon romut löytyy kun tovin etsiskelee. Kaiken lisäksi suurin motivaattori oli kotopuolessa varastoon jäänyt pistämätön 1993 kuomu, jonka isä aikoinaan omasta 1993 endurosta sinne hyllylle nosti kun päivitti tilalle 1994 kopan. Pitemmittä puheitta laitetta hakemaan ja samaa kyytiä purettiin nippeleiksi ja pestiin muutamaan otteeseen paikat puhtaaksi. Loppupeleissä osoittautui että joka paikasta piti parsia, mutta haaveissa kuvittelin siitä tulevan hyvän kunhan näkee hieman vaivaa. Tuossa entisöinnin tohinassa löytyi onneksi osaluovuttajaksi eräs toinen raato cobra, josta saatiin loput puuttuvat palaset projektiin.

Kelkasta meni vaihtoon rungon osalta vähän tukivarsia, jalkakotelot ja pitkittäistukivarsien kiinikkeet. Alustan tein kahdesta alustasta ja kolmansista liukurungoista, lisäksi jouduttiin hieman pukkeja hitsailemaan. Moottori entisöintikohteesta oli selvä. Onneksi osaluovuttajan kone taasen oli lohkoiltaan ehjä mutta muuten aika heikossa kunnossa. Lehtimäen kuvastosta tilattiin vaihtokampura ja männät ja nämä  yhdisteltiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Pyttyihin hooni, uusi akseli lohkoihin ja uusilla tiivisteillä nippuun, tuli hyvä. Näiden lisäksi normi tuunaus, hivenen paikkamaalia, sukset vaihdoin ehjempiin – lehtimäen kuvaston pohjamuoveilla ja ohjainraudoilla, kaikki sököt laakerit uusin, voimansiirron putsasin ja uusin kytkinjousen ja myöhemmin vielä vaihdetaan penkinpäälinen uudenveroiseen. Tietysti jokainen nippeli koitettiin harjata puhtaaksi, että Lynxi pääsisi aloittamaan taipaleen 24v myöhemmin ihan samassa loistossaan kun silloin aikoinaan.

Kelkalla on tarkoitus keväällä 2017 ajaa 350km pituinen tulppiosafari. Toivottavasti restauroinnin vaiva palkitaan silloin.

Kimmo Kaltiokumpu

 


Sekalaisia kuvia

  • Kuva: Jaakko Siltakoski


Bosse Strandberg

  • Foto: Bosse Strandberg


NORTHERN DIVISION

  • Kuva: Antti Eira


Pozdrawiam Andrzej

  • Photo: Pozdrawiam Andrzej


Pozdrawiam Andrzej

  • Photo: Pozdrawiam Andrzej


 

Vastaa